Handarbete i bunkern

13 augusti 2010

Vad händer just nu?

Jo, detta:
Jag tvättar gotlandsull. Detta är lammull. Jag har provat lite olika sätt att tvätta ullen på. Tvättade en omgång med vanlig såpa, en med diskmedel och på bilden är det ulltvättmedel och varmt vatten. Den ullen som jag tvättade med diskmedel blev väldigt mjuk och lite "flygig", såpa badet gav ett resultat med mycket fett och lukt kvar och nu väntar jag med spänning på att se resultatet av ulltvättmedlet.

Jag lät ullen stå i vattnet över natten, sköljde den sedan tills vattnet var klart, stoppade den i ett gammalt örngott och centrifugerade den i tvättmaskinen i ca 10min.

Sedan lades ullen på tork på tvättstället ute på balkongen. Jag hoppas centrifugeringen ska göra att den torkar lite snabbare än sist :)

På spinnrocken har jag just nu merinoull från panduro. Efter ett tips från the knitting seaman gick jag in på panduro här om veckan och köpte fyra lådor á 100g merino för 20kr st!!
Jag funderar lite på om jag ska plaja ihop dessa färger eller låta dem vara separata och sedan sticka randiga sockar. Kanske jag ska försöka mig på ett självrandande garn? Lite overkill tror jag dock :) Det blir nog enfärgat och manuell randning :)

På stickorna just nu har jag två top-down versioner.
Den ena är den jag har blogga om förr. Som ni ser har jag repat upp underdelen och har påbörjat lite lodräta ränder som är tänkta att fortsätta ändå ner, kanske.. Jag har inte bestämt mig, jag känner mig inte riktigt nöjd med denna..

Den andra top-down varianten är en kofta.
Enkel randning i 2 tjocklekar. Det lutar åt att nederdelen, under bysten blir enfärgad men liksom med den andra tröjan har jag inte bestämt mig än.. Lite velpotta? Det kanske man kan säga ja :)

Spinnrocken som jag fick av the knitting seaman kommer att skänkas vidare till MiA eftersom jag kommer att flytta ihop med A igen :) Japp, vi tyckte båda att det var lite onödigt för mig att ha ett rum i Varberg när jag ändå i stort sett bodde hos honom i vår gamla lägenhet.

I övrigt så läääängtar jag till september för då ska jag och A åka upp och hälsa på syrran och hennes sambo för att fira vår födelsedag! Can't wait :D Efter systerbesöket åker jag vidare mot de mörka dalaskogarna för att hälsa på far och min kära vän som just fått en liten pojk!

Så, det var nog allt.. Det går sådär med mina promenad och yoga planer.. Har inte yogat idag, försöker övertyga mig själv att jag kommer att göra det ikväll istället.. Får ta en rejäl promenad lite senare i alla fall.

Nej, nu får det räcka för den här gången. Jag ska sätta mig med en kopp te och sticka lite på min kofta!

googlade efter "inspirerande citat" och hittade detta:

One who makes no mistakes never makes anything.
Okänd
 

ps.  Fick detta av A igår, han köpte det när jag var i Linköping :D
 I love it!

6 kommentarer:

MiA sa...

Åh igen TACK, du anar inte hur lycklig jag är över spinnrocken! Det ska bli så roligt :))

Vackra tröjor båda två, låter väldigt fint med lodräta ränder hela vägen ner. Den idén tycker jag du ska köra på, om du nu inte känner att det blir för pilligt med färgbytena - lättare med vågrätt randigt på det viset liksom :)


CU soon
MiA

Maria sa...

Det verkar vara lite jobb med att tvätta ull.Men du kan ju din sak.
Håller nog med dig om att garnerna blir bäst om du spinner dem var för sig.Vilken kap,förresten!
Fint halsband!Så härligt att ni flyttar ihop!
Ha en fin helg!
Maria

Maria sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Sjömans-Elin sa...

Såpa brukar man annars använda för att tova ihop ullen, så du måste berätta för mig hur resultatet blev av det!

Stina Glaas sa...

Det känns så komiskt: Läste lite i din blogg nu om din hälsa. Och så tänkte jag skriva något peppande, medan jag själv tappat bort mina glada tankar lite grand och har sån huvudvärk att jag mår lite illa. Haha!! :-D Men du ser ut att må rätt okej just nu i all fall. :-)
Kram!
S

Veronica Tingvall sa...

Det är så underbart att höra att du mår bra, så gulligt att få en present bara så där, jag vill också ha lite romantik i mitt liv!!! :-) hehe!

Jag vill också yoga men jag har inte kommit igång med det än, hur går det för dig med det?
KRAAAAM!